تیرآهن IPE چیست؟
نوشته شده توسط : فولاد 369

مقدمه

تیرآهن یکی از مقاطع فولادی است که برای تحمل بارهای سنگین در سازه ها استفاده می شود. تیرآهن فولادی در اندازه ها و انواع مختلفی موجود است که هر کدام کاربرد خاص خود را در ساخت و ساز دارند. نوع و اندازه تیرآهن ها با توجه به ویژگی های سازه تعیین می شود. در ایران انواع تیرآهن بر اساس استانداردهای IPB، IPE و INP وجود دارد و خریداران برای انتخاب صحیح باید تفاوت این تیرآهن ها را بدانند. تیرآهن IPE مخفف profile Eroeenne با مقطع فولادی I و H می باشد. این نوع تیرآهن نیمه پهن طبق استانداردهای اروپایی تولید می شود. دارای سطح مقطع I و H بوده و از نورد گرم شمش فولادی ساخته شده است. تیرآهن ها یک صفحه و دو بال عمود بر آن صفحه دارند. تحمل تنش نیروی برشی وظیفه تیرآهن است و بال ها وظیفه تحمل نیروی خمشی را دارند. در این نوع تیرآهن، ضخامت بال و تیر در تمام طول تیرآهن یکسان است. ارتفاع استاندارد تیرآهن نیمه پهن 80 تا 600 میلی متر و پرکاربردترین اندازه در ایران 120 تا 300 میلی متر است.

تیرآهن IPE چیست؟

تیرآهن های IPE به طور گسترده در صنعت ساخت و ساز استفاده می شوند و در انواع و اندازه های استاندارد موجود هستند. جداول زیادی در دسترس است تا مهندس سازه بتواند با توجه به نیاز پروژه نوع مناسبی از تیرآهن را انتخاب و در محاسبات سازه ای خود از آن استفاده کند. این سازه فولادی می تواند هم به عنوان تیرآهن و هم به عنوان ستون استفاده شود. تیرآهن IPE یک سازه ای فولادی است و با یک مشخصه شکل “I” یا “H” نشان داده می شود. چنین سازه هایی به عنوان پروفیل های باز توصیف می شوند زیرا بر خلاف مقاطع مستطیلی، دارای سطوح موازی هستند و توسط یک عنصر مرکزی به هم متصل می شوند. همه ی این خصوصیات ها باعث شده است که تیرآهن IPE در برابر فشارهای خمشی و کششی ناشی از نیروهای مربوطه مقاومت بسیار خوبی از خود نشان دهد. تنها پروفیل های فولادی دیگری که از نظر عملکرد مقاومت بهتری از تیرآهن های IPE دارند، مقاطع ساختاری توخالی (HSS) از جمله قوطی ها می باشند. این تیرآهن ها نسبت به تیرآهن های IPE قیمت بیشتری دارند و اتصال آن ها به پروفیل های دیگر دشوار تراست.

کاربرد تیرآهن IPE

همان طور که گفته شد تیرآهن IPE یکی از عناصری است که به عنوان تکیه گاه در سازه ها (به ویژه سازه های ساختمانی) استفاده می شود. این نوع تیرآهن ها قادر به تحمل فشار زیاد بوده و یکپارچگی و پایداری سازه را تضمین می کند. اما به طور کلی ضخامت تیرآهن IPE تعیین کننده نوع کاربرد آن است که برای آن مناسب تر است. به طور کلی می توان گفت در ساختمان از تیرآهن های IPE مانند ستون ها، طاقچه ها، خرپاها، تیرهای سقف و پل های لانه زنبوری استفاده می شود. تیرآهن های فولادی ضد زنگ IPE علاوه بر کاربرد در تجارت و صنعت در ماشین آلات و تجهیزات نیز کاربرد دارند.

تولید تیرآهن IPE

روش های مختلفی برای تولید تیرآهن های IPE وجود دارد که نورد گرم رایج ترین آنهاست. در فرآیند تولید نورد گرم ابتدا شمش ها توسط جک هیدرولیک در ردیف های معین به داخل کوره ها هدایت شده و کوره برای نورد در دمای 1100 درجه سانتیگراد آماده می شود. سپس شمش های پخته شده را روی رول ها قرار داده و به مرحله رافینگ هدایت می کنند. در مرحله ی رافینگ، قطر شمش ها در طی سه مرحله کاهش و به طول آن ها افزوده می شود. پس از مرحله رافینگ، استند یا قفسه های نورد وجود دارد که از 10 تا 18 پایه با کالیبر مشخص تشکیل شده است. در آخرین مرحله نورد از قیچی متراژ (برای برش محصولات تولیدی در طول های مشخص) استفاده می شود. در نهایت محصولات تولیدی در زیر گیوتین های بسته بندی به طول 12 متر طبق استاندارد برش داده می شود.

مشخصات تیرآهن IPE

شکل ظاهری این نوع تیرآهن I شکل و ضخامت آن از سر تا پایه بال ها یکسان است. برخلاف تیرآهن INP، ضخامت بال ها در ابتدا زیاد است و با دور شدن بیشتر از تیر، ضخامت آن کاهش می یابد. ابعاد، اندازه و قیمت تیرآهن های IPE بر اساس مشخصات زیر تعیین می شود:

  • H: ارتفاع بال
  • G: وزن (بر حسب متر)
  • Ts: ضخامت جان
  • Tg: ضخامت بال ها
  • A: مقطع
  • B: عرض بال ها

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

مزایای استفاده از تیرآهن IPE  

همانطور که گفته شد تیرآهن IPE رایج ترین و پرکاربردترین تیرآهن در بازار ایران بوده و در بسیاری از پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دلیل این امر مزایای متعدد استفاده از تیرآهن های IPE است. یکی از اصلی ترین مزایای آن داشتن مقاومت بالا بر اساس استانداردهای اروپایی و در عین حال سبک بودن است. همانطور که گفته شد این تیرآهن ها سبک ترین تیرآهن ساخته شده بر اساس استانداردهای اروپایی هستند و به همین دلیل استفاده از آن ها می تواند هزینه های ساخت را کاهش دهد. با توجه به ویژگی تیرآهن IPE، این تیرآهن یکی از سبک ترین تیرهای موجود می باشد. به همین دلیل برای استفاده در سازه های با ارتفاع بلند نیز مناسب بوده و در نهایت سرعت عملیات ساختمانی را افزایش می دهد.

معایب استفاده از تیرآهن IPE

تحمل دمای مواد فولادی و آهنی به گونه ای است که پس از ورود به محدوده دمایی بیش از 500 تا 600 درجه سانتیگراد، مقاومت تیر آهن به شدت آسیب می بیند. این دما به دلیل وجود آتش سوزی در ساختمان و عدم عایق بندی مناسب می تواند به تیرآهن های موجود در سازه آسیب برساند و مقاومت آن را کاهش دهد. عامل دوم اکسیداسیون و خوردگی فلز و زنگ آهن است که در تیر آهن IPE نیز وجود دارد. همانطور که می دانید قطعات فلزی به ویژه آهن به رطوبت و شرایط جوی واکنش نشان می دهند که می تواند بر مقاومت آن نیز تاثیر بگذارد، البته با استفاده از استانداردهای متعدد ساختمانی می توان از تمامی این موارد جلوگیری کرد.

تفاوت بین تیرآهن های IPE و INP

تیرآهن INP از دیگر تیرآهن های موجود در بازار می باشد که می توان از آن در ساختمان سازی، اسکله سازی، سدسازی و برج سازی مانند تیرآهن های IPE استفاده کرد. با این حال، تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد. تیرآهن INP با استانداردهای چینی و روسی تولید می شود و بال های آن از ابتدا تا انتها مخروط می شوند. این تیرآهن در مقایسه با انواع IPE ظرفیت باربری کمتری دارد و ارزانتر است.

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

قیمت روز تیرآهن IPE

نمی توان قیمت روز تیرآهن را به طور دقیق پیش بینی کرد زیرا قیمت این محصول روزانه توسط کارخانه های تولیدی اعلام و در جداول سایت رسمی فولاد ۳۶۹ می شود. افرادی که سابقه زیادی در بازار فولاد دارند پیش بینی هایی می کنند که شاید نزدیک به قیمت تیرآهن برندهای مختلف باشد اما هرگز نمی توان مطمئن بود که قیمت این محصول دقیقا مطابق با پیش بینی های انجام شده خواهد بود. گاهی اوقات قیمت روز تیرآهن به دلیل حوادث ناگهانی به شدت نوسان می کند. در واقع این نوسانات بازار آهن علاوه بر تیرآهن بر سایر مقاطع مانند قیمت میلگرد، پروفیل و … نیز تاثیر می گذارد.

قیمت آنلاین تیرآهن

  • قیمت آنلاین تیرآهن ۱۴

با وجود اینکه امکان تولید تیرآهن سفارشی وجود دارد، اما کارخانه ها این محصول را در اندازه های استاندارد تولید می کنند. در پروژه ه های ساخت و ساز اکثرا سعی می کنند نیازهای خود را با تیرآهن های استاندارد برآورده کنند و فقط در موارد خاص به سراغ محصولات سفارشی می روند. تیرآهن ها در اندازه ها و سایزهای مختلف تولید می شوند. هر چه اندازه محصول کوچک تر باشد، ظریف و سبک تر است. بنابراین سایز ۱۴ یکی از سبک ترین محصولات تولید شده است و همچنین قیمت کمتری نسبت به دیگر تیرآهن ها دارد.

  • قیمت آنلاین تیرآهن ۱۶

تیرآهن ۱۶ جزو محصولات سایز متوسط ​​محسوب می شود. این تیرآهن برای سازه هایی که سنگین نیستند اما سبک هم نیستند استفاده می شود. قیمت آنلاین تیرآهن ۱۶ تا حد زیادی به عرضه و تقاضا بستگی دارد. از آنجایی که این محصول یکی از پرفروش ترین مقاطع فولادی است، معمولاً به صورت روزانه تولید و به بازار عرضه می شود.

  • قیمت آنلاین تیرآهن ۱۸

وزن تیرآهن ۱۸ بیشتر از سایزهای کوچک تر است و برای تولید آن به فولاد بیشتری نیاز است. برای سازه های سنگین تر از تیرآهن ۱۸ استفاده می شود و این نوع تیرآهن از پرکاربردترین مقاطع بازار فولاد به شمار می رود. قیمت آنلاین تیرآهن ۱۸ به عوامل مختلفی بستگی دارد و روزانه تغییر می کند. به همین دلیل پیمانکاران و سرمایه گذاران باید روزانه قیمت این محصول را بررسی کرده و بودجه یا سرمایه مورد نیاز را برآورد کنند.

  • قیمت آنلاین تیرآهن ۲۰

تیرآهن ۲۰ یکی از فولاد سنگین بازار است. خریداران برای برآورد بودجه باید علاوه بر قیمت آنلاین تیرآهن ۲۰ به هزینه های اضافی مانند باربری و انبارداری نیز توجه کنند. قیمت آنلاین تیرآهن فولادی ۲۰ به دلیل وزنی که دارد از مقاطع ۱۲ تا ۱۸ بالاتر بوده و در پروژه های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد.

  • قیمت آنلاین تیرآهن شاخه ای

شاخه های تیرآهن دارای مشخصات و وزن مشابهی هستند، بنابراین اگر در اندازه استاندارد تولید شوند نیازی به توزین ندارند و هر شاخه با قیمت تعیین شده، خرید و فروش می شود. پیمانکاران پیش از برآورد بودجه باید تعیین کنند به چه تعداد تیرآهن نیاز دارند، سپس باید به بررسی قیمت روز تیرآهن بپردازند و در نهایت با تأمین هزینه مورد نیاز، برای خرید اقدام کنند.

خرید تیرآهن IPE

تیرآهن تقریباً در تمامی صنایع مهم جهانی کاربرد و نقش ویژه ای دارد و به همین دلیل کارخانه های بسیاری در سراسر دنیا در زمینه تولید انواع تیرآهن فعال هستند و محصولات متنوعی را به بازار عرضه می کنند. برای خرید تیرآهن فولادی می توان از روش های مختلفی مانند خرید مستقیم از کارخانه ها، خرید از انبارها و یا خرید غیر حضوری استفاده کرد. خرید مستقیم می تواند مزایای زیادی برای مردم داشته باشد و باعث حذف واسطه ها و در نتیجه کاهش هزینه ها شود. برای خرید تیرآهن فولادی و سایر محصولات باید به عوامل مختلفی از جمله کاربرد، وزن، ضخامت، اندازه و … توجه ویژه داشت.

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

خرید اینترنتی تیرآهن IPE

در دهه‌های اخیر، تقریباً همه کسب‌وکارها از دنیای اینترنت و فناوری‌ها برای رونق بیشتر و رضایت حداکثری مشتریان استفاده می‌کنند. خرید اینترنتی تیرآهن به افراد این امکان را می دهد که محصول مورد نظر خود را به صورت آنلاین خریداری کنند. امروزه اینترنت انجام بسیاری از کارها را برای مردم آسان کرده است و مردم نیازی به مراجعه فیزیکی و حضوری برای عرضه شرکت ها و کارخانه ها برای دریافت محصولات مورد نظر خود ندارند. خرید اینترنتی تیرآهن این امکان را به افراد می دهد که اطلاعات کاملی در مورد آن بدست آورند، در مورد جزئیات خرید و فروش با کارشناسان فروش مشورت کنند و از جزئیات پرداخت، زمان بارگیری، زمان تحویل و … آگاه شوند.

آخرین قیمت تیرآهن IPE

آخرین قیمت تیرآهن فولادی به دلایل مختلفی از جمله تغییر قیمت مواد اولیه، نوسانات ارز و دلار، زمان خرید، عرضه و تقاضا و کیفیت تیر آهن در نوسان است. قیمت این مقطع فولادی نیز به عوامل مختلفی از جمله اندازه، کارخانه تولید، تعداد تیرهای آهنی و … بستگی دارد که لازم است قبل از خرید تیرآهن اطلاعات کافی در مورد این محصول داشته باشید.آخرین قیمت تیرآهن از آن دسته مواردی است که در خرید بسیار حائز اهمیت است، اما باید بگوییم که این قیمت به عوامل مختلفی بستگی دارد و به همین دلیل نمی توان قیمت دقیقی برای آن ذکر کرد.

حمل و نقل تیرآهن

فاصله محل پروژه از محل بارگیری و میزان خرید تاثیر زیادی در انتخاب روش حمل از کارخانه یا انبار دارد. توجه داشته باشید که بهینه سازی هزینه حمل و نقل مهمترین عامل برای کاهش قیمت تیرآهن می باشد. به عنوان مثال، اگر تیرآهن ها را قبل از بارگیری برش دهید، برای حمل و نقل به ماشین آلات کوچکتری نیاز دارید و در نتیجه در هزینه صرفه جویی می کنید. بنابراین برای کاهش هزینه های حمل و نقل قبل از خرید حتما با کارشناسان مشورت کنید.

قیمت روز تیرآهن فولاد 369

جمع بندی

همانطور که گفته شد تیرآهن ها بر اساس سه استاندارد IPE ،INP و IPB ساخته می شوند. بر خلاف دو نوع دیگر، تیرآهن های IPB ظاهری H شکل دارند و استحکام و مقاومت بسیار خوبی را ارائه می دهند. تیرآهن IPE به عنوان یک مقطع مشترک و ثابت در ساخت و سازها استفاده می شود. این تیرآهن به نام تیرآهن باریک نیز شناخته می شود و بر اساس استانداردهای اروپایی تولید می شود. از نظر ظاهری برخلاف تیرآهن INP، قسمت بال آن کاملاً ضخامت یکسانی دارد که باعث محبوبیت آن شده است. این تیرآهن ها در صنعت ساختمان سازی از جمله ساخت خرپا، نعل درگاه، پل لانه زنبوری و … کاربرد دارند.





:: برچسب‌ها: فولاد 369 , تیرآهن , قیمت تیرآهن , قیمت آنلاین تیرآهن , قیمت روز تیرآهن , آخرین قیمت تیرآهن ,
:: بازدید از این مطلب : 217
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: